Jaunākā tendence – patērētāju bikstīšana

Neskatoties uz atvaļinājumu laiku un silto vasaras vakaru, uz Mārketinga kolēģijas kārtējo tikšanos šoreiz bija ieradušies patiešām daudz cilvēku. Viens no iemesliem noteikti bija lektors. Šoreiz Roberts Ķīlis un šoreiz par nudging jeb bikstīšanu.

Nudging jeb bikstīšana ir iespēja ar dažiem vienkāršiem paņēmieniem pamudināt cilvēkus uz paradumu vai uzvedības maiņu, kas ir grūti, bet paši cilvēki to vēlas, jo tas nav pretdabiski. Prāts ir viegli manipulējams. Šeit daži piemēri:

Cilvēka prāts ne vienmēr strādā pēc ekonomikas likumiem. Cilvēkam mēdz būt savi kritēriji, pēc kuriem tas pieņem lēmumus: “Piemēram, Ņujorkā sliktos laikapstākļos taksometri strādā mazāk, bet labos laikapstākļos vairāk. Loģiski un ekonomiski pamatoti būtu otrādi – kad līst lietus, cilvēki vairāk izvēlas izmantot taksometru pakalpojumus. Taču taksometru vadītāji domā citādāk. Viņi rēķina, cik viņiem jānopelna dienā. Un lietainā laikā viņi uzstādīto mērķi sasniedz ātrāk. Tās ir kastītes, kas ir katra cilvēka prātā. Un mārketinga kampaņām nevajadzētu šo kastīšu principu pārkāpt,” skaidro R. Ķīlis.

Galvenais, kas jāatceras mārketinga kontekstā – zīmols var bikstīt vai virzīt patērētāju. Nelielas izmaiņas ierastajā vidē var novirzīt vai mudināt uz konkrētu rīcību. Piemēru šīs idejas veiksmīgai darbībai ir daudz. Viens no tiem – lai samazinātu izmaksas un nepieciešamību bieži tīrīt tualetes, Šipola lidostā tualetēs pisuāros tika iezīmēta muša… Un tas deva rezultātu, un mērķis tika sasniegts! Šeit diezgan plašs apraksts par to, kā un kur radās ideja.

Vēl viens piemērs – McDonald Varšavas Centrālajā stacijā dod iespēju izmērīt gaidīšanas laiku tajā, cik daudz var apēst no McDonald piedāvātā ēdienu un dzērienu klāsta laikā līdz vilciena atiešanai:

Roberta Ķīļa foto – Aiga Redmane.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *